Saatko jo Tarpeeksi Sinkkiä?

Moni mies ei tule ajatelleeksi sinkin saantiaan ,vaikka sillä voi olla yllättävänkin suuri vaikutus hänen terveyteensä. Sinkkin on ehkä vähemmän tunnettu hivenaine, mutta sillä on tärkeä rooli monissa kehon prosesseissa, ja miehillä ehkä tärkein on juuri testosteronin tuotanto.

Suomessa suositus on miehillä noin 9 mg sinkkiä päivässä, ja maksimaalisena turvallisena raja 25 mg. Jos syöt vegaaniruokavaliota, kannattaa syödä noin 30% enemmän, sillä kasvisruoasta sinkki imeytyy heikommin.

Liian vähäinen sinkin saanti voi johtaa miehillä ongelmiin testosteronin tuotannossa. Testosteronilla on todella tärkeä rooli miehillä, ja ongelmat sen tuotannossa voivat näkyä monella tapaa. Yleisiä oireita ovat mm. impotenssi ja hedelmättömyys. Lievemmissä tapauksissa se voi esiintyä väsymyksenä, seksihalujen puutteena, sekä lihasten heikkoon kasvuun kuntosalilla.

Lisäksi jonkinlainen yhteys sinkin määrän ja diabeteksen kanssa on tutkimuksissa havaittu. Yhteys ei ole vielä aivan selvä, mutta vaikuttaisi, että alhainen sinkin määrä voi pahentaa diabeteksen ongelmia. Suurempi sinkin määrä ilmeisesti parantaa insuliinin toimintaa kehossa, joka on erityisen tärkeää diabetes potilailla, mutta myös terveillä ihmisillä.

Syömällä lihaa päivittäin, saavat useimmat miehet tarpeellisen määrän sinkkiä. 100 grammassa naudan jauhelihaa on noin 3,5 mg sinkkiä. Possun ja kananlihassa taas noin 2 mg. Täten lihaa tulisi saada noin 300 – 500 grammaa päivässä jos haluaisi kaiken sinkin lihasta.

Sinkillä on kuitenkin muitakin ruokalähteitä. Erinomaisina voidaan mainita mm. eläinten sisäelimet, erilaiset siemenet, sekä cashewpahkinä. Näissä kaikissa on 5+ mg per 100 tavaraa.

Vehnässä on myös paljon sinkkiä, mutta sen sisältämät fytaatit vaikeuttavat sen imeytymistä huomattavasti. Täten on lähes mahdoton arvioida kuinka paljon siitä itseasiassa imeytyy käytettäväksi kullakin henkilöllä.

Jos päivittäinen sinkin saantisi uhkaa jäädä liian pieneksi useina päivinä, kannatta sinun ottaa jotain sinkki lisäravinnetta. Ne ovat edullisia, sadan päivän annoksen maksaessa keskimäärin noin 5 – 15 €. Vältä mieluiten tuotteita jossa on käytetty sinkkioksidia, sillä se imeytyy kaikista sinkin muodoista kaikkein huonoiten.

Älä myöskään käytä nenäsumutteita joissa on sinkkiä, sillä niissä on havaittu 2009 riskinä hajuaistin menetystä joillakin epäonnisilla. Riski on pienehkö, mutta turha sitä on ottaa jos ei ole pakko.

Lisäksi vältä liian suurta sinkin saantia, joka on lähinnä ongelma suurissa määrissä lisäravinteita. Yli 100 mg päivässä saaneilla miehillä havaittiin tutkimuksessa suurempi riski saada eturauhassyöpä. Riski oli sitä suurempi, mitä kauemmin mies oli näin suuria määriä syönyt. Pysy siis kohtuudessa.

Jos haluat lukea enemmän sinkistä ja sen vaikutuksista yleensä, suosittelen lämpimästi (tätä) artikkelia. Siihen on kerätty aika kattavasti sinkin edut ja haitat, sekä sen vaikutustavat kaikilla ihmisillä, ei vain miehillä.

Saatko jo Tarpeeksi Sinkkiä?